Kai Mykkänen

Metsäpaloissa avain on nopea reagointi ja saumaton viranomaisyhteistyö

Suomi on maailman kärkeä metsäpalojen sammutuksessa. Meillä on tehty monia asioita oikein: metsäautotieverkon ylläpidossa on onnistuttu. Se paitsi rajoittaa paloa, auttaa pelastajia pääsemään sammutuspaikalle nopeasti. Metsänhoito, kuten lohkoaminen, harvennukset, alhainen palokuorma eli metsien nuori-ikä ja mäntyvaltaisuus ovat myös seikkoja, jotka vähentävät suurpalon vaaraa. Rakkaat tuhannet järvemme ja lampemme ovat avain nopeaan helikopteriavusteiseen sammutukseen, kun lähes aina löytyy muutaman kilometrin päästä vettä kopterien jättisaaveihin ja paloautojen säiliöihin imettäväksi.

Ennenkaikkea kiitos kuuluu suomalaisille ihmisille. Suomessa ihmiset ilmoittavat nopeasti tulipaloista, hätäkeskus toimii tehokkaasti ja toimiva lentotähystys ja satelliittivalvonta auttavat palojen varhaisessa huomaamisessa.

Suomessa pystytään aloittamaan sammutustoiminta ripeästi ja sammuttamaan palot tehokkaasti. Esimerkiksi Pyhärantaan saatiin nopealla varoitusajalla lähes 200 palomiestä ja vapaaehtoista sammutustöihin ja huoltotoimiin. Mikä tärkeintä, evakuoinnissa onnistuttiin erinomaisesti ja kaikki ihmiset saatiin turvaan ajoissa. Tästä suurpalosta voidaan myös oppia tulevaan ja siksi vierailen itsekin elokuussa paikan päällä ennen kaikkea keskustelemassa sammutusurakkaan osallistuneiden kanssa.

Päävastuu varautumisesta itsellä mutta naapuria totta kai autetaan

Samaan aikaan kun Suomessa olemme pystyneet tällä viikolla hieman huokaisemaan helpotuksesta, on länsinaapurissamme tilanne edelleen vaikea. On tärkeää, että pystymme auttamaan naapurimaatamme Ruotsia. Apua on aikaisemminkin annettu muun muassa Ruotsiin, Viroon ja Venäjälle.

Auttaminen on kuitenkin tehtävä niillä resursseilla, jotka voimme lähettää vaarantamatta tehokasta metsäpalojen tunnistusta ja sammutusta Suomessa. Kun Ruotsi viime viikolla pyysi apua, metsä- ja maastopaloja roihusi ympäri Suomea. Pyhärannan palo sitoi resursseja Varsinais-Suomen lisäksi naapurialueilta. Lapissa tuli levisi Venäjältä Suomeen Rajajoosepissa ja sama uhkasi Sallan suunnalla. Suomesta ei yksinkertaisesti ollut irrottaa Ruotsin pyyntöön sopivaa väkeä ja kalustoa, koska se kaikki oli kiinni metsäpalojen taltuttamisessa. Pelastuslaitosten on samalla hoidettava muitakin kuin metsäpaloja: keskimäärin paloja on jopa 35 päivässä.

Nyt kun tilanne Suomessa on hieman helpottanut, olemme tarjoutuneet lähettämään Ruotsiin noin 30 palomiestä kalustoineen. Ruotsi on hyväksynyt tarjouksen. Voimia apuun lähteville!

Suurin pula lentokalustosta

Ruotsi on pyytänyt Pohjoismailta ja EU-mailta avuksi erityisesti lentosammutuskalustoa. Valitettavasti suurin pula kaikissa paloista kärsivissä maissa näyttää olevan juuri lentokalustosta. Yhteyksiä tarjolla olleisiin suomalaisiin kaupallisiin helikopteripalveluihin tarjosimme Ruotsille jo viime viikolla.

Yhtenä vaihtoehtona on mediassa väläytetty EU:n yhteistä lentokalustoa. Euroopan unionissa on jo nyt niin sanottu unionin pelastuspalvelumekanismi, joka on Ruotsissa aktivoitu.  Sen kautta on Ruotsiin saatu sammutusjoukkoja muualta Euroopasta kuten Italiasta ja Puolasta.

Tällä hetkellä EU:n keskinäinen avunantojärjestelmä on kuitenkin rakennettu yksinomaan jäsenmaiden voimavarojen varaan. Apu on vapaaehtoista ja jäsenvaltioiden kansallisista resursseista riippuvaista.

Komissio onkin esittänyt ja osa maista vaatinut EU:lle yhteisiä RescEU-valmiuksia eli käytännössä sammutuslentokoneita, jotka saataisiin paikalle, kun muut maat eivät voi irrottaa resurssejaan apuun.  EU:n kalusto sijoitettaisiin johonkin jäsenmaahan ja sitä käytettäisiin ensisijaisesti EU:n sisällä. Valmiudet otettaisiin käyttöön vasta kun kaikki muut keinot on käytetty, esimerkiksi tilanteessa jossa moni maa kamppailee yhtäaikaisesti metsäpalojen kanssa.

Puheenjohtajamaa Itävalta on aloittanut neuvottelut parlamentin ja komission kanssa tästä ehdotuksesta ja pelastuspalvelumekanismipäätöksen muuttamisesta. 

Päävastuu pidettävä selvänä: jokaisen jäsenmaan varauduttava

Ilmaston lämpeneminen tullee lisäämään metsä- ja maastopaloja jatkossa. Eurooppa tarvitsee entistä nopeampaa ja parempaa pelastuskykyä suurpaloissa. Ajatus EU:n yhteisestä raskaan kaluston reservistä on minusta hyvinkin harkinnan arvoinen. Samalla on muistettava, että suurpalot leimahtavat tyypillisesti muutaman helleviikon aikana eri puolilla Eurooppaa. Olisiko EU:n kaluston pitänyt viime viikonloppuna palvella Kreikassa vai Ruotsissa? Varmaankin molemmissa, mutta johtopäätös on minusta myös se, että pelkästään EU-kaluston varaan yksikään jäsenmaa ei voi pelastusvalmiuttaan rakentaa. Jäsenmailla on ensisijainen vastuu omien pelastusvalmiuksiensa ja -varautumisensa kehittämisestä. EU:n nimiin hankittava erityiskalusto voi olla hyvä lisä, mutta jos se saa jäsenmaat laiskaksi omassa varautumisessaan, mennään ojasta allikkoon.

Avain on moniviranomaisyhteistyössä

Euroopan puolustuksen ja rajavalvonnan kehittämisessä mietitään EU:n oman kapasiteetin rakentamista hyvinkin samantyyppisistä syistä kuin nyt sammutustoiminnan osalta. Jos EU:n omaa kapasiteettia päädytään vahvistamaan, on meidän suomalaisten rooli varmistaa, että sitä käytetään tehokkaasti kaikkiin tarpeisiin - kuten Suomen omassa kalustossa jo teemme. 

EU:n yhteisellä rajaturvallisuusvirasto Frontexilla on jo mahdollisuus hankkia ja omistaa kalustoa. Tällä hetkellä tosin Frontexin operaatioissa käytettävät ilma-alukset ovat jäsenvaltioiden - tyypillisesti rajavalvontaviranomaisten - omissa tehtävissään käyttämää kalustoa. Monessa jäsenvaltiossa rajavalvonnasta vastaava viranomainen käyttää kuitenkin ilma-aluksiaan myös pelastuspalvelun tarpeisiin. Näin siis myös Suomessa, jossa pelastuslaitokset tukeutuvat rajavartiolaitoksen lentokalustoon.

Mikäli jäsenvaltiot sitoutuisivat siihen, että Frontexin käyttöön annettua kalustoa voitaisiin käyttää poikkeustilanteissa myös muihin kuin määrättyyn operaatioon, voitaisiin näitä Frontexilla jo käytössä olevia lentoaluksia hyödyntää tiedusteluun ja palotilannekuvan ylläpitoon. Tarvittaessa koneisiin olisi oltava mahdollisuus lisätä sammutusvalmius. Frontexin operaatiot keskittyvät Välimerelle. Edellä kuvattu järjestely olisi voinut hieman nopeuttaa pelastustyötä Kreikan suurpaloissa. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, että Frontexin operaatioiden kalusto on kuitenkin pieni verrattuna esimerkiksi Kreikan puolustusvoimien tai sen naapurivaltioiden puolustusvoimien kalustoihin.

Olen puhunut Suomessa paljon moniviranomaisyhteistyön tärkeydestä, joka pätee myös esimerkiksi kalustohankintoihin. Valtion resursseja on pystyttävä käyttämään monipuolisesti eri toimijoiden tarpeiden mukaisesti. Sama moniviranomaisyhteistyö olisi tärkeää omaksua myös EU-tasolla. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Hyvä sisäministeri Kai Mykkänen, kaikki "tulitarinat" Suomessa eivät ole yhtä hohdokkaita ja moniviranomaisyhteistyö ei ole pelannut. Ks. tuore esimerkki, ole hyvä ja toimi asiassa:

http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/258657-avo...

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Tuossa linkki-jutussa näytti olevan enemmän kysymys poliisin toiminnasta. Se onkin toinen turvallisuuteemme liittyvä murheen kryyni:

Ote YLE:n sivustolta juttu "Analyysi: Suomessa vähiten poliiseja Euroopassa – turvallisuus ei poliiseja lisäämällä lisäänny" jossa sinänsä tuo otsikko ja osittain tekstikin oli hieman outoa. Kun jokainen kansalainen on huomannut, että poliisin reusurssit eivät läheskään riitä joka asiaan, niin netissäkö hoidetaan nämä rikkomukset, joihin poliisin pitäisi puuttua. Itse olen nettiä käyttänyt poliisin suuntaan ahkerasti saadaksenin mopo-kaahailun kevyen liikenteen väylällä loppumaan. Poliisi on yrittänyt parhaansa, mutta resurssikysymys on tullut tässäkin heillä vastaan. Eikä niitä mopo-kaahareita netin kautta saada aisoihin.

"Muualla Euroopassa ei ole yhtä vähän poliiseja. Suomessa tuhatta asukasta kohden on 1,3 poliisia, Ruotsissa kaksi. Saksassa alkaa meteli, jos määrä jollakin alueella on alle 2,3."

"Suomen poliisit vähenevät kuitenkin edelleen. Viime vuonna poliisina työskenteli reilut 7 200 henkilöä. Ennusteen mukaan vuonna 2020 jäljellä on reilut 6 300. Muissa Pohjoismaissa poliiseja samaan aikaan lisätään."

Mutta sama lukumäärään liittyvä resurssikysymyshän on myös pelastuslaitosten henkilökunnalla. Tähän kun vielä lyötiin se palomiesten eläkeiän nostaminen 55 vuoden iästä yli 60 vuoden eläkeikään, niin jokainen voi arvoida mitä se tarkoittaa resursseissa.

Henkilöluvun lisäksi tulee resursseissa laskea myös ikäjakauma. Jokainen voi miettiä itseään yli 60-vuotiaana letkuja ja moottoripumppuja maastossa raahamassa tässä säässä Ruotsin metsäpalojen keskellä. Ei siinä taitaisi auttaa edes säännöllinen kuntoharjoittelukaan, jota esitettiin aikoinaan lääkkeeksi eläkeiän nostamiselle ja jaksamiselle.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Saumaton yhteistyö pelaa viranomaisilla jopa metsäpalovaroitus aikana.

Onhan tämä järkyttävää, ettei edes avotulen tekoon puututa poliisin toimesta.
Varomattomasta tulen käsittelystä voi seurata sakkorangaistus.

Oulaisissa maastopalovaroitusaikana poliisi ei puuttunut avotulen tekoon. Alueellamme on metsäpalovaroitus. Kotipihani vieressä on toiminut kivilouhimo ja alue tuhottiin aika päiviä sitten lupaehtojen vastaisesti. Poliisia emme ole saaneet ympäristörikosta tutkimaan, vaan asiaa on palloteltu vuosikymmeniä.

Poliisi toimimattomuus avotulen tekoon ja kotirauhan rikkomiseen puuttumattomuus johtuu, koska jo louhinnan aikana poliisi ei puutu törkeisiin ympäristö rikoksiin. Kukapa omiaan laiminlyöntejä tutkisi?

Maa-aineslaista on tullut täysin villi ja valvomaton!

Vaikka maa-aineslaissa on hallintopakkoa ja rangaistuksia koskevat säännökset lainvastaiseen toimintaan syyllistyttäessä. Kaikki tuhotaan alueet jätetään kuin sotatantereet tuhottuna. MAL 14 § hallintopakko.
Teettämistoimenpiteet voidaan suorittaa, vaikka ottamisalue ei olisi rikkojan tai laiminlyöjän omistuksessa tai hallinnassa. MAL:in tavoitteenahan oli ainesten otto ympäristön kestävää kehitystä tukevalla tavalla.

Alueet tuhotaan asutuksen vieressä, käytetään laittomasti asutulla alueella poliisin silmien alla tuhansia räjähdekiloja kertapaukuissa ja kaikki lain edellyttämä pakollinen maisemointi jätetään toteuttamatta.

Valtavat räjäytystyömaat saavat toimia ilman lain velvoitteita. Laki 390/2005 ja asetukset edellyttää, että poliisin on tarkistettava toiminta, mutta poliisi ei tarkista, koska ei ole Tukesin lupaa, jota asutuksen vuoksi ei voi edes laillisesti saada!

Käyttäjän TeppoSyvril kuva
Teppo Syvärilä

Ennen kaikkea kiitos kuuluu kosteille kesille.

Toki meillä on hyvät puitteet torjua tai rajoittaa metsäpaloja.

Totuus kumminkin on, että luonto voittaa aina.

Luontoa olisi hyvä kunnioittaa ja pitää siitä huolta.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Näinkö Suomessa hoidetaan moniviranomaisyhteistyö?

Törkeään ympäristörikokseen ei puututa ja samassa paikassa avotulenteko ei poliisia kiinnosta edes metsäpalovaroitus aikana!

Keskustan entinen kansanedustaja Mikko Kärnä jakoi lauantaina Twitterissä kuvan, jossa näkyy teltta ja liekehtivä nuotio ja alueella metsäpalovaroitus.

Jos Kärnää ei kiinnosta metsäpalovaroituksen noudattaminen samaa voin sanoa omasta kokemuksesta poliisin toiminnasta. Avotulikielto ei poliisia kiinnosta.

Oulaisissa maastopalovaroitusaikana poliisi ei puuttunut avotulen tekoon. Alueellamme on metsäpalovaroitus. Kotipihani vieressä on toiminut kivilouhimo ja alue tuhottiin aika päiviä sitten lupaehtojen vastaisesti. Poliisia emme ole saaneet ympäristörikosta tutkimaan, vaan asiaa on palloteltu vuosikymmeniä.

Alueesta on nyt muodostunut nuorten juopottelupaikka, vaikka alue on "vaarallinen ja turvaton", kuten viranomaiset toivat kaava-asiassa esille. Olemme menettäneet yöunemme toistuvien yöllisten metelöintien ja nuorisoporukoiden häiriökäyttäytymisen vuoksi. Louhimolle ei ole edes lupa mennä, koska se on porteilla, aidoilla ja kieltokylteillä suljettu alue.

Tulen teko on kestänyt viikkoja harvase ilta. Vuosia alue ollut "juopottelu" paikka ja tuli roihunnut yöt. Lähimmän talon seinään vesi montusta 60 m. ja kivi kasat muutaman metrin talon seinästä. Maasto on erittäin kuivaa ja metsittynyttä.

Täällä palaa öisin nuotio ja alue on nykyisin vielä metsittyneempi: http://www.kotinet.com/veikko.tenkula/ilmakuva.html

http://www.kotinet.com/veikko.tenkula/luiskaus.html

Laki sanoo selvästi sanktioista, jos varoitusta ei noudata.

Poliisi toimintaa ei voi kehua. Soitin eräänä yönä poliisit paikalle, koska avotuli roihusi ja meluaminen häiritsee nukkumistamme. Yksityistiemme on jatkuvan liikenteen häiritsemä. Poliisi ei puuttunut avotulen tekoon, eikä kotirauhan rikkomiseen, vaan kehujen kera juopotteleva porukka sai poistua alueelta ja taas seuraavina öinä sama jatkuu.......

Avotulen teko Pelastuslaki 2 luku 6 §
Nuotiota tai muuta avotulta ei saa sytyttää, jos olosuhteet kuivuuden, tuulen tai muun syyn takia ovat sellaiset, että metsäpalon, ruohikkopalon tai muun tulipalon vaara on ilmeinen.
Avotulta ei saa tehdä toisen maalle ilman maanomistajan lupaa.

Tahallinen kotirauhan rikkominen on kielletty. Kotirauhan rikkomista on mm. luvaton tunkeutuminen kotirauhan suojaamalle alueelle tai metelöinti.
Aamu yöllä klo 3 soi musiikki vielä kovaa louhimon nuotion vierestä, mutta poliisi ei toimi.

Käyttäjän TaruElkama kuva
Taru Elkama

Juups. Haluaisin että herra Helsingin herra puhuttelisi myös Kärnää. Tosin Kärnä ei taida olla enään kansanedustaja, että isällistä kättä voisi muuten käyttää.

Juha Hämäläinen

Armeijan lentokonehankinnoissa voidaan säästää. Meille on maanpuolustuksen kannalta aivan samantekevää tuleeko uusia hävittäjiä 64 vai 60.

Neljän hävittäjän hinnalla saadaan useita pelastus- ja palontorjuntakonetta.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Niin tai jos otetaisiin ne sammutuslentokoneiden ja -helikoptereiden sekä muun kaluston rahat tuulimyllytukiaisista ( tuulisähkön syöttötariffi ) .

Vanhasen ( kesk ) II-hallituksen aikana silloisen elinkeinoministeri Pekkarisen ( kesk ) ohjauksessa rakennetun Tuulimyllytukiaiset I:n kokonaiskustannukset julkiselle taloudelle ( veronmaksajille ) on 12 vuoden jaksolta 3 500 - 4 000 miljoonaa euroa.

Juuri eduskunassa läpihuutojuttuna hyväksytyn Sipilän ( kesk ) hallituksen TEM:n ministereiden Lintilä ( kesk ) ja Tiilikainen ( kesk ) rakentaman Tuulimyllytukiaiset II:n kustannukset julkiselle sektorille 12 vuoden jaksolta on varovaisen arvion mukaan "vain" 1 000 miljoonaa euroa.

Noilla yhteensä 4 500 - 5 000 miljoonalla saisi mittavasti hankittua sitä sammutukseen tarvittavaa kalustoa. Mutta nythän on näköjään eduskunnan näkökulmasta parempi heittää nuo miljardit tuulen viemäksi ja tietenkin tuulipuistojen maanvuokriin.( No täytyyhän metsänomistajien saada jostakin kompensointia metsäpalojen aiheuttamille vahingoille). Osahan niistä tukirahoista menee suoraan ulkomaille, kun 1/3 tuulisähköfirmoista on ulkomaalaisia.

Jos vertaa hävittäjien merkitystä maanpuolustuksellemme ja maamme turvallisuudelle tai toisaalta tuulimyllyjen merkitystä Suomelle , niin uskallan kumpaankin asiaan hieman perehtyneenä olla sitä mieltä, että hävittäjähankinta on huomattavasti tärkeämpi asia kuin tuulisähköfirmojen tolkuton tukeminen.

Juuri tällä hetkellä Suomessa kulutetaan sähköä 8 441 MW edestä. Siitä tuulisähköllä, jonka nimellisteho on n. 2 000 MW, tuotetaan sähköä 449 MW teholla.

Lähde:
http://www.statnett.no/en/Market-and-operations/Da... , 28.7.2018 klo 18:55.

Katso myös: Fingrid, Tuulivoiman tuotanto,
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/kulutus-ja-t...

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Markku, hyvää tarpeellista pohdintaa nykypolitiikan suunnasta.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Niin..... mitähän elintärkeätä Suomen varuskunnissa tapahtuu sillä aikaa kun metsät palavat?

http://jormamoll.puheenvuoro.uusisuomi.fi/258710-e...

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Tarvittaessa puolustusvoimien tukea, pelastuslaitokset voivat milloin tahansa esittää puolustusvoimille tukipyynnön. Tästä on olemassa valmiit toimintamallit ja ohjeet. Asiaa on testattu käytännössä useita kertoja mm. metsäpaloissa, tulvien torjunnassa ja öljyntorjunnassa.

Sotaväki onkin vapaaehtoisten ohella niitä harvoja, jotka saadaan nopeasti käskyllä liikkeelle. Siviilipalvelusmiehiä en ole nähnyt vielä näissä hommissa, vaikka paljon valitetaan, että heille ei löydy järkevää tekemistä. Olisiko heistä metsäpalojen sammuttamiseen ?

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Miksipä ei olisi? Ainahan voi olla vaikka auton renkaan paikkausta, muonitusta, jätehuoltoa, tarvikelogistiikkaa, tiedotusta ym. tehtäviä, joissa ei tarvita sinällään koulutusta palojen sammutukseen. Siviilipalvelusmiehiä kannattaisi ehdottomasti käyttää apuna näissä palonsammatusryhmien tukitöissä.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#9
No jos noin on niin pelastuslaitokseen olisi saatava liikettä tarpeen vaatiessa, jotta lopettavat arkailun ja pyytävät apua. Kyllä vastuuntuntoisella organisoinnilla saadaan hyvää aikaan.

Siviilipalvelumiehet pitäisi luonnollisesti saada salamana liikkeelle. Sitähän edellyttää jo nimikin.

Käyttäjän TimoKeklinen kuva
Timo Kekäläinen

Olin aikanani varusmiehenä sammuttamassa maastopalon alkua. Rutikuiva maasto oli syttynyt palamaan harjoituksemme aikana rajatulta alueelta useasta eri paikasta. Onneksi olimme vielä paikalla kun palo havaittiin.

Koko komppania siinä sitten viuhtoi muutaman metrin mittaisilla lehtipuun vesoilla palopesäkkeitä sammuksiin. Hiki tuli ja naama nokeentui.

Palokin saatiin sammutettua, mutta noilla välineillä ei kyllä voi mennä todellista metsäpaloa lähellekään.

Eli että varusmiehet ja siviilpalvelusmiehet voisivat tehdä oikeasti jotakin metsäpalon rajaamiseksi tai sammuttamiseksi, olisi siihen tarvittavaa kalustoa oltava riittävästi saatavissa.

Vähimmäisvaatimuksena tehokkaita uppopumppuja ja kilometreittäin erikokoisia letkuja ja (yhteensopivia) liittimiä, joilla vettä saataisiin lähimmistä vesistöistä paloalueen tuntumaan.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Eihän tätä voi ymmärtää, että näin vakavien rikosten kanssa asukkaiden hengellä ja omaisuudella voidaan leikkiä.
Vain siitä syystä, että räjähdysaineiden käytöstä, käsittelystä ja varastoinnista on tullut Suomessa täysin villiä ja valvomatonta murskaamoilla ja louhimoilla.
Omassa tapauksessamme
Asian vakavuutta kuvastaa se, että louhintatyö pihapiirissämme tapahtui räjähdysainelain määrittelemällä asutulla alueella. (Talojen väli seinästä seinään 350 metriä, louhimo keskellä ja yleisen tien vieressä).

Maassamme on satoja murskaamoita ja louhimoita joissa rikotaan lakia ja nyt erityisesti olisi huomioitava lisäksi tulipalo vaara.
Milloin ministeri alkaa vaatia murskaamoilta räjähdysaineisiin liittyvän lainsäädännön noudattamista, ja milloin aloitetaan lain vaatima valvonta ja laitetaan piste laittomille työmaille?

Kivilouhimoiden ja murskaamoiden räjäytysaine käyttö, käsittely, varasto, kuljetus ja muu toiminta louhintatyömaita on täysin villiä, ja miljoonia kiloja louhijat käyttävät räjähdysaineita vuodessa vastoin lain velvoitteita ja asutuksen vieressä todistettavasti tuhansista kiloista jopa 19 000 kiloon / kerta paukku, vaikka laki edellyttäisi Tukesilta lupaa ja räjähteiden valmistuksen ja varastoinnin valvontaa/ tarkastusta poliisilta.

Poliisin ohjeistus edellyttää poliisia toimimaan ja lainsäädäntö asettaa valvontavelvoitteita.

Ohjeistus löytyy POLIISI http://www.poliisi.fi/luvat/ilmoitus_rajaytystyosta

Asia 1. Turvatekniikan keskus; Tukesilta pitäisi olla ennakkoon haettu lupa räjäytystoiminnalle, mutta turvamääräykset estävät luvan hakemisen. Räjähdysaineen käyttöä ja varastointia saa harjoittaa vain Turvatekniikan keskuksen luvalla.

Asia 2. poliisi; Poliisia laki edellyttää, kun Tukesin luvat olisi haettu ja myönnetty sen jälkeen laki edellyttää poliisia tarkistamaan varastojen lain mukaisuuden laissa valvonta velvollisuus myös poliisilla: (79 § räjähteiden käyttö), (78 § ilmoitus räjäytystyöstä) ja ( 13 luku 60 § vaatimukset).

Ensinnäkin poliisia velvoittaa laki, miksei poliisi toimi? Tukesilta ei ole lupia eikä niitä asutuksen/ turvamääräyksien vuoksi voi edes saada. Poliisin valvonta vastuuseen kuuluu huomioida lain vaatimukset, ja Tukesin ja poliisin valvontaan kuuluu, että toiminnanharjoittajan on osoitettava, että varasto täyttää vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuuslain (390/2005) yleiset turvallisuusvaatimukset, räjähteiden valmistuksen, käsittelyn ja varastoinnin turvallisuusvaatimuksista annetun asetuksen (1101/2015) vaatimukset ja että varasto on toimintaa koskevien standardien mukainen. Vaatimuksia on myös räjähteiden valmistuksen ja varastoinnin valvonnasta annetussa asetuksessa (819/2015).

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) käsittelee räjähteiden valmistusta ja varastointia koskevia lupia sekä valvoo räjähdevarastoja. Miksi valtavat räjäytystyömaat saavat toimia ilman lain velvoitteita ja vastoin MRL kaavamääräyksiä ja lakia 390/2005 20 §?
Asukkailla olisi hallintolain mukaan oikeus valittaa, mutta miten valitamme, kun lupakäsittelyä ei tehdä ja poliisi ei toimi!

Lakia louhintaräjähteistä ei noudateta. Viranomaisohjeita tehdään, mutta lakia ei noudateta vaikka laki on viranomaisohjeen yläpuolella; Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005),kemikaaliturvallisuuslaki,asettaa toiminnanharjoittajalle ja valvontaviranomaisille lukuisia velvollisuuksia.
Seveso II -direktiivissä velvoitetaan jäsenvaltioita
huolehtimaan, että toiminnanharjoittaja noudattaa velvollisuuksiaan. Toiminnanharjoittaja on ilmoitusvelvollinen vaarallisten kemikaalien käsittelystä ja varastoinnista.

Miljoonia kiloja laittomasti asutuksen vieressä käytetään vuodessa louhinta räjähteitä kerta räjähdemäärät ovat 10 000-19 000 kiloon. Räjähdyksen aiheuttamat vaarat ja varastojen suojaetäisyydet estävät Tukesilta varastoluvan hakemisen.
Räjähdevaraston lupamenettelyssä määriteltävissä varastojen suojaetäisyyksissä on jo otettava huomioon suuronnettomuuden mahdollisuus.
Ulkoinen lähde kuten tulipalo voi aiheuttaa räjähdyksen. Räjähdys aiheuttaa painevaikutuksen sekä sirpalevaaran.

Turvallisuustiedotteen laatimisesta säädetään kemikaaliturvallisuuslaissa (390/2005) sekä asetuksessa erityistä vaaraa aiheuttavien kohteiden ulkoisesta pelastussuunnitelmasta(406/2011). Sisäasianministeriö on ohjeistanut vuonna 2012 turvallisuustiedotteen sisällöstä ja kehottanut pitämään sen jatkuvasti nähtävillä mm. pelastuslaitoksen internetsivuilla.

Sisäasianministeriön asetuksen erityistä vaaraa aiheuttavien kohteiden ulkoisesta pelastussuunnitelmasta (406/2011) 4 §:ssä säädetään ulkoisen pelastussuunnitelman sisällöstä. 4 §:n 3 momentin mukaan ulkoisessa pelastussuunnitelmassa on otettava huomioon mm. väestölle ja toimenpiteistä vastaaville viranomaisille, laitoksille ja muille toimijoille tarpeelliset tiedot kohteesta.

Seveso II -direktiivin mukaan pelastusviranomaisilla ja toiminnanharjoittajilla on velvollisuus tiedottaa alueen asukkaita alueella sijaitsevista suuronnettomuuden vaaraa aiheuttavista kohteista. Turvallisuustiedote on väestölle suunnattu tiedote.

http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/237636-sat...

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Sanna, toivotaan, että asiassasi saatte oikeutta pian ja ministeri Mykkänen ottaisi asianne erityissuojeluun. Jään mielenkiinnolla seuraamaan.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Kirsi! Samaa toivomme me sadat ihmiset jotka elämme ja olemme menettäneet kotimme laittoman räjäytystoiminnan vuoksi.

Turvallisuusnäkökohdat onnettomuusriskin osalta pitää varmistaa TUKES:n luvassa.
Laki 390/2005 Lupapäätöksestä tiedottaminen edellyttää tiedottamista poliisille. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston on toimitettava tieto lupapäätöksestä aluehallintovirastolle, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, pelastusviranomaiselle, poliisille sekä kunnalle.

Hallinto-oikeudet eivät voi antaa lupaa räjäytystoiminnalle maa-aines- ja ymp.luvissa, koska räjähteistä on oma erityislainsäädäntö.

Räjäytystoiminnassa on oma itsenäinen lainsäädäntö ja se edellyttää Tukesin lupia, joita ei voi saada niin valtaviin räjähteiden käyttöön turvallisuussyistä asutuksen vuoksi. Ilmoituksesta tulee käydä ilmi monia turvallisuuteen liittyviä asioita mm., että luvat on toimintaan haettu Tukesilta.

Lainsäädäntö ja turvallisuusohjeet muodostavat vahvan tukirangan räjähteiden turvallisuudesta huolehdittaessa. Räjähteiden käytön, käsittelyn, säilytyksen ja varastoinnissa lähtökohtana on se, ettei yleisen turvallisuuden ylläpitämistä eikä hengen, omaisuuden ja ympäristön suojelemista vaaranneta.

Kunnan ympäristötarkastaja on ilmoittanut ”olen välittänyt viestinne näille toimivaltaisille viranomaisille ja lisäksi hän tuo esille, että räjähdysainelainsäädäntöä valvoo Tukes ja poliisi”. Lisäksi vastattiin ”Kiireellisissä tapauksissa ottakaa yhteys 112 ".

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Muistatteko Matinkylän onnettomuuden!

Emme hyväksy tällaista onnettomuusvaaraa, jossa kertaräjähdemäärät ovat moninkertaisesti suurempia mitä Espoon Matinkylässä. Tapauksessamme räjähdemäärät ovat vähintään 7500 kiloa- 19 000 kertaräjäytys ja toiminta aikana ainakin miljoona kiloa.

Onnettomuustutkimusselostuksesta Matinkylässä käy esille seuraavaa:
Räjähteiden varastointi ja säilytys
Räjähteiden varastointia saa harjoittaa Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) luvalla. Tukesin on valvottava varastointia. Poliisi Espoo kuuluu Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen toimialueeseen. Poliisi ei ollut saanut ilmoitusta räjäytystyöstä, joten louhintatyömaahan ei kohdistunut poliisin tarkastuksen uhkaa.

Räjähdysonnettomuudet jatkuvat louhintatyömailla. Valvontaviranomaisena poliisi tietää myös, että aina JOKAINEN pysyvä ja tilapäinen työmaa tarvitsee omat luvat koskien käyttöä, käsittelyä, valmistusta ja varastointia.

Jokaisesta työmaasta on tehtävä poliisille ilmoitus, jos 1 kilo kertapaukku/ enintään 25 kg/vrk. Ilmoitettava 1 vrk ennen ja poliisi tarkistaa ja pysyvät työmaat, joissa luvat haettu Tukesilta. Poliisin on käytävä suorittaan tarkistus ja ilmoitus 7 vrk ennen kuin toiminta alkaa.

Poliisille on jo luvan hakuvaiheessa ilmoitettava ja asukkailla on hallintovalitusmahdollisuus ym. Samoin Tukesilla on tarkistusvelvollisuus. Valtioneuvoston asetus räjähteiden valmistuksen ja varastoinnin valvonnasta 25.6.2015/819

Länsi-Uudenmaan poliisilla on jo ennestään säilytyspykälän perusteella tapahtuneita onnettomuuksia.

Säilytyspykälä tarkoitettu esim. omakotityömaakohteille. Sen on todennut myös Timo Kukkola kalliotekniikkapäivillä 2016: asetus 644/2011, 11 (työturvallisuuslaki). Räjähteiden säilytys työpaikalla Räjäytysohjeen mukaiset määrät (päivän tarve) Räjähteet on työn keskeyttämisen ajaksi siirrettävä varastosuojaan. Panostajalla on kuitenkin oikeus säilyttää työmaalla räjähteitä enintään 60 kiloa.
HUOMATKAA!!!!! asetus 644/2011 joka on työturvallisuuslaki (60) kiloa päivän tarve edellyttää (644/2011), 1 §: Räjäytys- ja louhintatyössä on noudatettava lisäksi, mitä räjähdysaineen työmaavalmistuksesta, räjäytystyöstä ilmoittamisesta, räjähteen luovuttamisesta, varastoinnista, säilyttämisestä, käytöstä ja hävittämisestä sekä muusta työturvallisuudesta erikseen säädetään.

Tekniset turvallisuusvaatimukset säilytystavalle on säädetty valtioneuvoston asetuksessa räjähteiden käsittelyn ja varastoinnin turvallisuusvaatimuksissa. (asetus 819/2015; 58- 59 §) (asetus 1101/2015; 38 §) (asetus 644/2011; 11 § työturvallisuuslaki/ päivän tarve 60 kg) .

Säilytys pykälällä murskaamoilla ei voi räjähteitä käyttää. Valtioneuvoston asetuksen räjäytys ja louhintatyön turvallisuudesta (644/2011) vaatimukset koskevat aina niin pieniä kuin suuriakin louhintatyömaita. Ko. vaatimukset ovat työmailla toteutettavan turvallisuustason minimitaso.
1101/2015; 38, Työmaa- ja käyttöpaikkasäilytys Päivän aikana käytettävät räjähteet sekä panostajan oikeudella säilytettävät 60 kg.(päivän tarve) = yksi räjäytys jo suurempi kuin päivän (60 kg) tiedätte varmasti, että päivän tarvetta ei voi tuoda alueelle säilytyspykälällä. Asetus 644/2011. Tukesista Timo Kukkola kalliotekniikka päivillä 2016 tuo esille mitä säilytys tarkoittaa.

Jopa Kalliotekniikkapäivät 2016 vuonna Timo Kukkola tuo esille seuraavaa:
https://www.rakennusteollisuus.fi/globalassets/inf... 4 Laki 390/2005; 118 Poliisi valvoo tämän lain noudattamista, kun on kyse: 1) räjähteiden käytöstä, siirrosta sekä luovutuksesta ja tähän liittyvästä säilytyksestä; Louhinta- ja kalliotekniikkapäivät 2016, Kukkola Timo 4

Säilytys on enintään 60 kiloa / pv ja enintään 25 kiloa saa olla panostuspaikalla) muu oltava varastossa. (Jo työturvallissuuslaki edellyttää jota AVI valvoo.) Tällainen säilytys tulee kyseeseen ainoastaan omakotityömaalla. Esimerkiksi Espoon Friisilän räjähdysonnettomuudessa huhtikuussa 2006 räjähti noin 30 kiloa dynamiittia. Turmassa loukkaantui 10 henkilöä. Kuorma-autoa lastattaessa lavalta putosi kivi lähellä huolimattomasti säilytettyjen räjähteiden päälle. Friisilässä työskenneltiin kyseisellä säilytyspykälällä ja mitkä tuhot tulivat onnettomuudesta.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Kysyn ministeriltä onko tämä sitä saumatonta yhteistyötä viranomaisilla?

Omassa tapauksessamme Räjähteet kivikasoissa, pakettiautossa ja vanha linja-auto keppi ovella pönkänä ja kaasuliekki oven välissä. Poliisi tarkisti (mistä asiakirjat) muutamia kiloja kk.dessa käytetty, kun todellisuus oli sadoista tuhansiin kiloihin joka päivä.

Ympäristötarkastaja Oulusta myöntää, että ”Kuten totesin varsinaisesta räjäytyksestä ja räjäytystyöstä on oma lainsäädäntö kuuluvat Tukes, poliisi ja työnsuojeluviranomaisille.”

Muistakaa laki edellyttää turvallisuuteen määräyksiä suojaetäisyydet, varastot, käyttö ym. niin (60) kilon asetuksen 644/2011 säilytyspykälässä kuin pysyvillä ja tilapäisillä louhintatyö mailla!
Huomatkkaa !!!! Poliisi tarkistaa laittoman tilanteen ja näkee silmillään, ettei säilytys tule edes kyseeseen.

Asian on oikein tulkinnut Kalliotekniikkapäivillä 2016 v.
Kukkola tuo esille asetuksen 644/2011, 11 (työturvallisuuslaki). Räjähteiden säilytys työpaikalla Räjäytysohjeen mukaiset määrät (päivän tarve) Räjähteet on työn keskeyttämisen ajaksi siirrettävä varastosuojaan. Panostajalla on kuitenkin oikeus säilyttää työmaalla räjähteitä enintään 60 kiloa Louhinta- ja kalliotekniikkapäivät 2016, Kukkola Timo.
Kukkola Timo tuo esille Asetus 1101/2015; 38, Työmaa- ja käyttöpaikkasäilytys Päivän aika....

Vakava rikos, joka kohdistuu henkeen ja omaisuuteen ja ristiriitainen vastaus valvojilta. Vastaukset alla.

POLIISI http://www.poliisi.fi/luvat/ilmoitus_rajaytystyosta
NÄYTÖKSI POLIISIN LAITTOMUUDEN TARKISTUS: Laissa on selkeästi määrätty poliisin valvonta vastuu!

POLIISIN TARKISTUS !!!!!! Vuosi 2017 !
Valvontavastaus on käsittämätöntä, eikä vastaa lain vaatimuksia.
Poliisihan vastauksessaan paljastaa laittoman toiminnan! ”Räjähteet tuodaan alueelle joko myyjän tai urakoitsijan toimesta ja palautetaan työn jälkeen varastoon. Poliisilla ei havaintoja paikanpäällä tapahtuvasta varastoinnista.” Poliisi tuo esille lisäksi: ”Alueella ei säilytetä räjähteitä.” Poliisin olisi pitänyt huomioida, että turvallisuusnäkökohdat onnettomuusriskin osalta olisi pitänyt varmistaa TUKES:n luvassa ja toimintaan ei ole lupaa.

HUOMIO POLIISI EI VARASTOIDA EIKÄ SÄILYTETÄ !!!!!! Laki edellyttää kummassakin tapauksessa monenlaista turvavaatimusta. Laki ei mahdollista vain tuoda ja viedä työmaalle räjähteitä.

HUOMIO !!!!!!
HUOMIO ! MITEN TUKES VASTAA SAMASTA TYÖMAASTA !!!
Tukesin vastauksesta; ”Tukes 10.4.2017 antanut vastauksen, ko. työmaasta ei ole haettu varastolupaa. Toiminnanharjoittaja tietää, että varasto vaatisi Tukesin luvan.
Asia on varmistettu toiminnanharjoittajan edustajalta 7.4.2017. Toiminnanharjoittajan hakiessa mahdolliselle räjähdevarastolle lupaa, tullaan turvallisuusvaatimusten täyttäminen (mm.suojaetäisyydet) selvittämään siten kuin säädökset edellyttää. Lisäksi laitetaan kuuleminen, johon asianomaiset voivat antaa muistutuksen ja mielipiteen asiasta”.

Lainsäädäntö edellyttää riittäviä suojaetäisyyksiä vaaraa aiheuttavien kohteiden ja asumisen välillä. Ylimpänä valvontaviranomaisena, ette huomioineet myöskään, mitä säilytyspykäläkin/panostaja-asetus edellytää. Asetus 644/2011 3) vaarallisella alueella räjäytyskohteen ympäristöä, jossa henkilö voi fyysisesti vahingoittua kivenheiton, sinkoutumisen, tärinän, painevaikutuksen, putoavien kivien tai kaasujen taikka muun sellaisen syyn vuoksi.

Käytettävät räjähdemäärät STM 16:0 normien kokemusperäisten taulukon mukaan vaurioittavat välittömästi rakennukset. Asumme lisäksi STM taulukko 6: sirpalevaaran aiheuttama vaara-alueen suuruus: 0.5kg räjähdysainemäärällä on vaara-alueen suuruus 500 metriä. Taulukko 7: paineaallon aiheuttaman vaara-alueen suuruus: yli 25kg 1000 metriä.

Mitä tarkoittaa säilytys: Tämän on tuonut esille myös Louhinta- ja kalliotekniikkapäivät 2016, Kukkola Timo TUKES.
7 Asetus 1101/2015; 38, Työmaa- ja käyttöpaikkasäilytys Päivän aikana käytettävät räjähteet sekä panostajan oikeudella säilytettävät: koko ajan asianmukaisesti merkittyinä ja vartioituina tilapäisessä tai pysyvässä varastossa tai vastaavan suojarakenteen omaavassa muussa varastossa. Räjähteet voidaan säilyttää myös erillisessä kuljetusyksikössä, joka vastaa rakenteeltaan tilapäisen tai pysyvän varaston turvallisuusvaatimuksia. Säilytyksestä vastaavan henkilön nimi ja yhteystiedot, säilytyspaikka on esitettävä räjäytystyömaata koskevassa suojelusuunnitelmassa tai muussa käyttöpaikan turvallisuusasiakirjassa Louhinta- ja kalliotekniikkapäivät 2016, Kukkola Timo 7

METSÄPALO varoitukset vielä voimassa kuka tähän "lumipallo efektioon"puuttuu ?
Uudella -maalla jatkuu sama homma edelleen räjähteitä 10 000- kilosta ylöspäin paukutellaan vastoin lakia ja turvamääräyksiä.

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Hienoa, että Suomi pääsi vihdoin Ruotsin apuun metsäpalojen sammutuksessa. Suomen ja Ruotsin yhteistyö on erityisen tärkeää tällä epävarmuuden aikakaudella, jolloin elämme Washingtonin twitterien ja Kremlin ulostulojen maailmassa.

Kremlistä tuli hiljattain puolustusministeri Shoigu esille ja sanoi, että Suomen, Ruotsin ja Yhdysvaltain puolustuksen aiejulistus ei oikein käy laatuun.

Sitäkin tärkeämpää on, että voimme sanoa: Sveriges sak är vår eikä Sveriges sak är svår. Eli toivottavasti voimme vielä tarvittaessa tehostaa apua Ruotsin tulipalojen nujertamiseen.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Uudella maallakin on satoja lain vastaisia räjäytystyö maita ja metsäpalovaroitus lisäksi voimassa. Koska ministeri puuttuu tähän laittomuuteen?

Asukkaat eivät tiedä, että laki edellyttää myös pelastussuunnitelmaa pelastuslain (379/2011) 48 §:n ... 62 §:n tarkoitetusta räjähteiden valmistusta ja varastointia harjoittavasta ... vaikka naapuritontilla käytetään ja lainvastaisesti säilytetään kymmeniä tonneja räjähteitä piittaamatta lain turvamääräyksistä ja mikä ympäristö riski.

Pelkästään luonnonolot aiheuttavat lähiseudun asukkaille vaaran. Räjähdyksen voi aiheuttaa esimerkiksi metsäpalo tai vaikkapa myrsky, joka kaataa suuren puun räjähdekontin päälle ja antaa räjähteille iskun,jonka ne räjähtääkseen tarvitsevat.

Mihinkään toimiin ei ole ryhdyttä vaikka TEM ollessan Lauri Ihalainen antoi vastauksen KK 19/2012 vp,
"Toiminnanharjoittajan velvollisuudesta laatia pelastussuunnitelma säädetään kemikaaliturvallisuuslain 62 §:ssä ja valtioneuvoston asetuksessa pelastustoimesta (407/2011). Lisäksi pelastuslaitoksen tulee laatia ulkoinen pelastussuunnitelma pelastuslain (379/2011) 48 §:n mukaisesti kemikaaliturvallisuuslain 62 §:n tarkoitetusta räjähteiden valmistusta ja varastointia harjoittavasta tuotantolaitoksesta, josta tulee laatia turvallisuusselvitys.
Viimeksi mainituista tuotantolaitoksista tulee toiminnanharjoittajan ja pelastuslaitoksen tiedottaa väestölle turvallisuustoimenpiteistä ja ulkoisista pelastussuunnitelmista.
Nämä velvoitteet vastaavat vaarallisista aineista aiheutuvien suuronnettomuuksien torjunnasta annetun neuvoston direktiivin (96/82/EY, ns. Seveso II -direktiivi) vaatimuksia. Tiedottamisvelvoitteet ilmeisesti laajenevat Seveso -direktiivin käynnissä olevan uusimisen yhteydessä".

Helsingissä 27 päivänä helmikuuta 2012

Työministeri Lauri Ihalainen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset